Univerzita Pavla Jozefa Šafárika
Lekárska fakulta

Ústav ošetrovateľstva


ŠTUDIJNÝ ODBOR OŠETROVATEĽSTVO

Ošetrovateľstvo je študijný odbor zo sústavy študijných odborov, spravovaných Ministerstvom školstva SR, ako oblasť poznania (§ 50 ods. 1 Zákona č. 131/2002), v ktorej absolvent študijného programu (§ 51 ods. 1 Zákona č. 131/2002) nadobudne profesionálnu spôsobilosť / kompetenciu vykonávať svoje pôvodné povolanie alebo sa pripraví pokračovať v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu.

Identifikácia študijného odboru v štruktúre podľa § 50 ods. 5

(a) Názov študijného odboru:
OŠETROVATEĽSTVO (anglický názov Nursing)

(b) Stupne vysokoškolského štúdia, v ktorých sa odbor študuje a štandardná dĺžka študijných programov pre tieto stupne vysokoškolského štúdia:


Študijný odbor OŠETROVATEĽSTVO sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16.12.2002 študovať v:

(c) Obsah študijného odboru:

Absolventi študijného odboru OŠETROVATEĽSTVO sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:

Sestra - bakalár (I. stupňa) samostatne poskytuje individuálnu ošetrovateľskú starostlivosť -preventívnu, podpornú, liečebnú, rehabilitačnú či pomocnú - jednotlivcom, rodinám a skupinám metódou ošetrovateľského procesu, udržiava a podporuje optimálny zdravotný stav jednotlivcov, rodín, skupín a komunít v rôznych situáciách vyžadujúcich ošetrovateľskú starostlivosť, získava aktívnu účasť jednotlivcov, rodín, skupín a komunít v procese udržiavania a podpory zdravia, liečby a starostlivosti, sleduje potrebu ošetrovateľskej starostlivosti, vrátane edukácie u jednotlivcov, rodín, skupín a vo vzájomnej spolupráci zabezpečuje jej maximálnu kvalitu v súlade s etickými princípmi, právami pacientov s dôrazom na maximálnu kvalitu a výkonnosť. Je schopná kriticky myslieť a pracovať s výsledkami hodnoverných výskumov.

Sestra - magister (II. stupňa) samostatne poskytuje individuálnu ošetrovateľskú starostlivosť a rozvíja ošetrovateľskú prax vo všetkých oblastiach a zariadeniach systému starostlivosti o zdravie obyvateľstva, je schopná kriticky myslieť a pracovať s výsledkami hodnoverných výskumov, participuje na vedeckovýskumnej činnosti a využíva vedecky zdôvodnené pracovné metódy, postupy, techniky, ktoré môžu realizovať kvalifikovaní odborníci v ošetrovateľstve, identifikuje ošetrovateľské problémy, ktoré môžu byť predmetom ošetrovateľského výskumu, využíva a aplikuje výsledky výskumu v ošetrovateľskej praxi v súlade s etickými princípmi, právami pacientov s dôrazom na maximálnu kvalitu a výkonnosť.

Sestra - Philosphiae doctor (III. stupňa) je schopná samostatnej vedeckovýskumnej práce v odbore ošetrovateľstvo a významne sa podieľať na rozvoji ošetrovateľstva ako vedného odboru. Vie prezentovať výsledky svojho vedeckého výskumu publikačnou a prednáškovou formou.
 


Obsah pre prvý stupeň


Vymedzenie odborného profilu absolventa (1. stupeň)

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (1. stupeň)


Absolventi profesie ošetrovateľstva sú schopní plniť požiadavky disciplíny, ktorá v sebe integruje ošetrovateľské teórie s vedeckými poznatkami z iných odborov, potrebné pre poskytovanie zdravotníckych služieb verejnosti v rámci primárnej, sekundárnej a terciárnej prevencie, ako aj starostlivosti v chorobe, rehabilitácii a následnej starostlivosti. Absolventi sú schopní poskytovať ošetrovateľskú starostlivosť jednotlivcom, rodine, skupine či komunite v zdraví alebo chorobe a prispievať k zdraviu, uzdraveniu alebo pokojnému a dôstojnému umieraniu a smrti. Profesionálna príprava je založená na výsledkoch vedy a výskumu.


Teoretické vedomosti (1. stupeň)
 

Absolvent ošetrovateľstva (1. stupeň):
 
- teoreticky ovláda a prakticky využíva odbornú ošetrovateľskú terminológiu
- získa a pochopí podstatné fakty, pojmy, princípy a teórie vzťahujúce sa k ošetrovateľstvu
- teoreticky ovláda a v praxi pracuje metódou ošetrovateľského procesu
- vie integrovať poznatky z teórií a modelov v ošetrovateľstve a uplatniť ich v ošetrovateľskej praxi
- získa vedomosti z oblasti komunikácie, manažmentu, sociálnych a behaviorálnych disciplín, ktoré uplatní pri styku s pacientom/klientom


Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
 

Absolvent ošetrovateľstva (1. stupeň) získa schopnosť:
- vykonávať ošetrovateľské činnosti v rámci primárnej, sekundárnej a následnej zdravotnej starostlivosti
- aplikovať ošetrovateľské modely v praxi
- pracovať s ošetrovateľskou dokumentáciou
- tvoriť a formulovať štandardy ošetrovateľskej starostlivosti
- monitorovať ošetrovateľské problémy a zabezpečovať individualizovanú ošetrovateľskú starostlivosť metódou ošetrovateľského procesu v spolupráci s klientom
- komunikovať v rámci zdravotníckeho tímu v spolupráci s klientom (jednotlivec, skupina, komunita)
- zavádzať nové technológie a postupy do klinickej praxe v rámci ošetrovateľstva
- analyzovať problémy a robiť rozhodnutia v spolupráci s klientom, s cieľom optimalizovať klientov zdravotný stav
- poskytnúť kvalifikovanú prvú pomoc pri úrazoch a stavoch ohrozujúcich život, pri hromadných postihnutiach a pri zasiahnutí zbraňami hromadného ničenia
- využívať počítačové a informačné technológie


Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
 

Absolvent ošetrovateľstva (1. stupeň) dokáže:
- spolupracovať a koordinovať prácu v tíme
- organizovať si vlastné učenie a pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji
- udržiavať kontakt s vývojom vo svojom odbore
- podieľať sa na etickom rozhodovaní a uplatňovať etické princípy v ošetrovateľskej praxi
- využívať poznatky z psychológie a pedagogiky pri edukácii klientov a pri zaškoľovaní nových členov ošetrovateľského tímu


Vymedzenie jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
 
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na:


Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
 


Štátna skúška (1. stupeň)


Obsah pre druhý stupeň
 
Vymedzenie odborného profilu absolventa (2. stupeň)
 
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (2. stupeň)

Absolventi profesie ošetrovateľstva sú schopní plniť požiadavky disciplíny, ktorá v sebe integruje ošetrovateľské teórie s vedeckými poznatkami z iných odborov, potrebné pre poskytovanie zdravotníckych služieb verejnosti v rámci primárnej, sekundárnej a terciárnej prevencie, ako aj starostlivosti v chorobe, rehabilitácii a následnej starostlivosti. Absolventi sú schopní poskytovať ošetrovateľskú starostlivosť jednotlivcom, rodine, skupine či komunite v zdraví alebo chorobe a prispievať k zdraviu, uzdraveniu alebo pokojnému a dôstojnému umieraniu a smrti. Profesionálna príprava je založená na výsledkoch vedy a výskumu. Samostatne vykonáva výskum a výsledky výskumu aplikuje v praxi.


Teoretické vedomosti (2. stupeň)
 

Absolvent ošetrovateľstva (2. stupeň):
- disponuje teoreticko-praktickým potenciálom potrebným pre rozvoj ošetrovateľstva v oblasti vzdelávania, manažmentu, výskumu a klinickej praxe
- pozná a ovláda pedagogické princípy a metódy v profesionálnej príprave sestier, výchove jednotlivca/rodiny/skupiny,
- pozná princípy manažmentu na všetkých úrovniach riadenia
- nachádza a prezentuje vlastné riešenia problémov v rámci ošetrovateľského výskumu


Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
 

Absolvent ošetrovateľstva (2. stupeň) získa schopnosť:
- samostatne poskytovať a riadiť ošetrovateľskú starostlivosť na všetkých úrovniach
- manažovať prácu na úseku ošetrovateľstva na všetkých úrovniach
- organizovať a pôsobiť v oblasti profesionálnej prípravy sestier
- plánovať, organizovať a pracovať v projektoch týkajúcich sa zdravia obyvateľstva
- pracovať samostatne ale i v interdisciplinárnych tímoch na úlohách týkajúcich sa poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti, profesionálnej prípravy, manažmentu.


Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
 

Absolvent ošetrovateľstva (2. stupeň) má:
- vedomosti z oblasti humanitných disciplín - filozofia, psychológia, sociológia, ktoré vie využiť vo svojej práci vo všetkých oblastich pôsobenia ošetrovateľstva
- vedomosti z oblasti medicínskych disciplín a vie ich využívať v starostlivosti o zdravie jednotlivca/rodiny/ skupiny
- má vedomosti a schopnosti pracovať s elektronickými médiami.


Vymedzenie jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)
 
Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na:

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)

Štátna skúška (2. stupeň)
Štátna skúška
Obhajoba diplomovej práce
 
Povinný predmet:
Ošetrovateľstvo II.
 
Povinne voliteľný predmet (minimálne 1 predmet):
Manažment v ošetrovateľstve
Klinická onkológia a paliatívna ošetrovateľská starostlivosť
Naliehavé stavy vo vnútornom lekárstve, chirurgii a intenzívne ošetrovateľstvo
Preventívna medicína a komunitné ošetrovateľstvo


Obsah pre tretí stupeň problematiku ošetrovateľskej starostlivosti v rozsahu odborného profilu absolventa 2. stupňa štúdia.
 
Vymedzenie odborného profilu absolventa (3. stupeň)
 
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa (3. stupeň)

Absolvent študijného odboru Ošetrovateľstvo - 3. stupeň (PhD) dokáže samostatne vedecky pracovať v tomto odbore. Ovláda technológiu vedeckej práce, pozná a vie používať vedecké metódy pri riešení vedeckých problémov v odbore. Dokáže identifikovať a definovať vedecký problém a je schopný spracovať výskumný projekt na jeho riešenie. Pozná a ovláda dielčie časti technológie vedeckej práce: spracovanie rešeršnej štúdie k danému vedeckému problému, vie definovať ciele výskumného projektu, dokáže navrhnúť a použiť systém metodík na riešenie vedeckého problému, vie prakticky uskutočňovať výskumné postupy pri riešení projektu, dokáže vybrať a použiť adekvátne štatistické metódy pri hodnotení výsledkov výskumnej práce, dokáže kriticky zhodnotiť výsledky vedeckej práce a porovnať ich s relevantnými údajmi z domácej a svetovej literatúry, dokáže spracovať a racionálne zdokumentovať výsledky svojej výskumnej aktivity, teoreticky aj prakticky ovláda metodiky publikovania výsledkov svojho výskumu formou prednášky, posteru, krátkej informácie, abstraktu a publikácií in extenso v slovenskom a anglickom jazyku. Ovláda moderné metodiky získavania vedeckých informácií, vie pracovať s vedeckou a odbornou literatúrou, dokáže literárne zdroje adekvátne citovať v texte prednášok a publikácií zverejnených tlačou. Svojou výskumnou prácou sa významne podieľa na rozvoji študijného odboru Ošetrovateľstvo.


Teoretické vedomosti (3. stupeň)
 
Absolvent odboru Ošetrovateľstvo (3. stupeň)

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Ošetrovateľstvo (3. stupeň) si osvojí:

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3. (PhD) stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Ošetrovateľstvo ako vedu

Študijná časť:
 

Absolvent študijného odboru Ošetrovateľstvo 3. stupeň má:
- teoretické znalosti z odboru Ošetrovateľstvo v rozsahu potrebnom na riešenie zadaného vedeckého problému, vrátane teórie a modelov ošetrovateľstva, klinického ošetrovateľstvo na úrovni základných znalostí o funkcii a štruktúre zdravého a chorého človeka, o všetkých formách prevencie vzniku a progresie chorôb
- teoretické znalosti o najnovších informačných technológiách
- jazykové znalosti potrebné k získavaniu potrebných vedeckých informácií zo zahraničných zdrojov a prezentácii výsledkov výskumu v zahraničných časopisoch a na medzinárodných konferenciách
 

Vedecká časť:
 
Absolvent študijného odboru Ošetrovateľstvo 3. stupeň:

Indikátory študijného odboru
 

(1) Študijný program 1. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahuje 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru.

(2) Študijný program 2. stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahuje 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru.

(3) Študijný program 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahuje pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1 : 2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie a priznaním práva Vedeckej rade fakulty udeľovať vedecko-akademický titul "philosophiae doctor - PhD.")


(d) Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru:
 

V kontexte súčasných zmien v oblasti reformy zdravotníckej starostlivosti (úsilie znižovať náklady, zvyšovať efektivitu a kvalitu zdravotníckych služieb, rozvoj primárnej sféry) sa zvyšujú nároky na úroveň ošetrovateľskej praxe a jej flexibilitu na trhu práce. Transformácia obsahu vzdelávania v odbore ošetrovateľstvo a vymedzenie kompetencií sestry vychádza z Európskej stratégie Svetovej zdravotníckej organizácie (SZO) pre vzdelávanie tzv. regulovaných nelekárskych profesií (sestier a pôrodných asistentiek) z roku 1998, z relevantných direktív Európskej únie (77/452/EHS, 77/453/EHS) a z legislatívy platnej v SR (Zákon Národnej rady SR o povolaní sestry a SKS č. 311/2002 Zb. zákonov, Nariadenie vlády SR o odbornej spôsobilosti pracovníkov v zdravotníctve č. 212/2004 Zb. zákonov, Nariadenie vlády SR o ďalšom vzdelávaní pracovníkov v zdravotníctve č. 213/2004 Zb. zákonov). Študijný odbor ošetrovateľstvo sa štandardne vyučuje v krajinách Európskej únie a je vyžadovaný Európskou komisiou, ako aj našou legislatívou k získaniu odbornej spôsobilosti v regulovanej nelekárskej profesii sestra.


(e) Príklady podobných študijných odborov v zahraničí:


Študijný odbor "Ošetrovateľstvo" je štandardným študijným odborom v krajinách Európskej únie, vrátane kandidátskych krajín napr.:
Holandsko - Rijksuniversitett te Groningen
Veľká Británia - University of Aberdeen, Institute of Nursing and Midwifery, University of Sheffield, School of Nursing and Midwifery
Fínsko - Nurse, Public Health Nurse, School of Health and Social Care, Jyväskylä Polytechnik
Írsko - University College Cork,
Nemecko - Europa Universität Viadrina Franfurkt, Institut fűr Pflegewissenschaft an der Universität Bielefeld, IPW, Institut fűr Pflegewissenschaft an der Universität ULM
USA - School of Nursing at University at Rochester
Česká republika - Masarykova univerzita Brno, 1. LF UK Praha, 2. LF UK Praha, 3. LF UK Praha, Univerzita Palackého Olomouc, LF UK Hradec Králové


(f) Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi


Medzi príbuzné študijné odbory patria regulované nelekárske profesie, ako:


Naposledy aktualizované: 22. januára 2010